Sunday, August 29, 2010

2 Dunia

Aku selalu di ceramahan dengan benda2 yg bkaitan karekter seorang GURU. Tp slalu gak aku rasa cm x brapa nk puas hati sbb x kanlah nk pakai blaus +slack sepanjang masa 24/7?? x kan lah bukan kt tmpat blajar pun nk kene dress up cm tu ke?? aku org yg jenis simple, t-shirt+sluar+kasut.. amatlah jarang aku mengenakan sandal yg ada manik2+batu2(sebenarnya x ada pown sndal cm tu) atau kasut tumit tinggi yg runcing!. bukanlah kerana aku nk jadi lelaki, ttp aku suka bnda yg buat aku selesa n senang tuk bnda2 emergency.. Contohnya; aku senang lari bila kene kejar anjing, aku senang nk melawan bila di ancam (aku mmg suka pikir bnda yg akan terjadi jika....).. tp aku ada gak baju ladies sesangat yg aku gayakan bila ku ke 'majlis tertentu'.. hikhikhik~..
Tp awal pagi nie, saat aku bsahur di Osman brsama si ehem3.. otak aku mula melakukan KBKK, disebelah meja kami ada mamat (Si A) yg pakai jeans koyak+sandal+tshirt+jaket kulit+rambut yg panjang n diikat guna getah tempe.. dan didepan aku plak ada seorang bakal guru (Si B) yg juga bertshirt+jaket biru adidas+tracksuit (dak pj la katakan.. hurm)+sandal tapi berambut pendek.. dan majority lelaki yg kat ctu pada pukul 4.30 pg trsebut hmpir semuanya mcm mamat sblh meja aku tu.. Yg pompuan lak, dgn rambut warna karat+baju ketat gler+sluar hips cut, nk kata cntik x la sgt but ketawa mmg mengilai habis! Aku plak hanya sesekali brsuara sepanjang makan..
Situasi yg aku alami ni mcm kembali ke zaman silam.. suatu masa dulu, pernah mamat yg mcm si A berada dihati aku, tp kenapa aku x prnah komplen? hahahahaha~.. tp mmg mak aku asik komplen!. Bila dia blah cam tu jerk. aku mmg ssh nk trima hakikat.. tp mak aku kata mesti ada himkahnya n time tu aku kata mak aku ni nk sedapkan hati aku jurk.. mana mungkin aku lupakan cinta kami yg brtahun2 nie (hahahaha.. aku mmg agak poyo!).. tapi bila aku da mula stabil n bina hidup baru tiba2 dtg la Si B yg suka buat muka comel, n brcakap ala2 manja.. kontra habis dgn my-X sbb my-X tu agak garang+suka pukul2+maki hamun (pasal sarapan pown aku boleh kene lempang!).. huhuhu.. tp time tu walau aku kerap pikir tuk clash aku x berani sbb my-X slalu kata " x kan ada lelaki yg boleh trima sikap n perangai aku!!".. "carilah lelaki lain, x kan dapat punya!!".. jd otak aku dah di setkan bahawa aku kene pukul+maki sbb perangai aku bukan sbb dea mmg zalim!.. bnda2 cm tu, aku simpan lam hati smpikan aku merana gler.. depan org aku brlakon cm la kita org ni pasangan bahagia.. tp lam hati.. :-(
Akhirnya kami brpisah juga apabila my-X pilih tuk brsama dgn wanita lain.. aku?? menangis seharian!.. smpi buat presentation kat kelas pown aku mengalirkan air mata.. time tu aku da x pikir org lain dah! Lec n kwn2 nk kata apa pown aku da x kisah sbb aku da x boleh nk brlakon lagi.. Mak aku ttp kata.. ada hikmah disebaliknya...
Dan tetiba suatu hari tu, hati aku brdebar2 bila trpandangkan si B (sblm nie x plak!).. brmulalah dr situ prsahabat kami dr kawan biasa, up ckit jd best fren n up lagik! Dan pada pagi 29hb Ogos 2010, sedang brsahur di Osman, aku mula faham apa yg dikatakan HIKMAH itu... Jika aku masih brsama my-X, aku x akan merasakan apa itu bahagia, aku x akan merasakan betapa indahnya bila Si B menjadi Imam aku, betapa Si B membentuk aku dengan nasihat yg lembut.. walau dea lbh muda dr aku ttp dea matang dalam membimbing aku.. si B amat berbeza dan aku yakin itu semua berkat didikan ibu bapanya dan pembawakan dirinya yg bakal menjadi warga pendidik membuatkan aku merasakan amat bersyukur~
Jika suatu hari nnti aku brtemu semula dgn my-X (lepas clash dea trs hilangkan diri).. aku nk ucapkan trima kasih sbb dea tingglkan aku tuk wanita lain sbb kerana itulah aku dan si dia bertemu dan aku mnjalani hari2 yg indah dan penuh warna-warni..
Walaupun aku dipandang -ve di awal2 prsahabatan kami, pelbagai tomahan dan cerita tidak benar tentang aku yg diperkatakan.. semua itu menguatkan lagi hubungan kami kerana aku tidak pernah menipu untuk mendapatkan cinta... si dia mengetahui tntg aku lebih dr org lain..
Kesimpulan dr entri aku kali nie, karekter seorang guru itu x boleh dibuat2, setelah brtahun2 kat maktab.. cara kita brcakap, cara berjalan, pergaulan dengan masyarakat automatik akan berubah.. Pada  adik2 yg baru masuk maktab nie, x yah la nk poyo sgt komplen sal byk bnda, nk jadi cikgu buat cara nk jadi cikgu.. kalau x suka asrama sbb x cm hotel balik umah mak abah korunk okeys~
   

No comments:

Post a Comment